Passagerares rättigheter

Enligt EG-förordningen 261/2004 om passagerarnas rättigheter har dessa rätt till ersättning och assistans från flygbolaget vid nekad ombordstigning och inställda eller kraftigt försenade flygningar. Observera att om flygningen ingår i en paketresa gäller även bestämmelserna i paketreselagen. I korthet gäller följande regler:

ÖVERBOKNING/NEKAD OMBORDSTIGNING: Flygbolagen säljer ofta fler biljetter än det finns platser ombord på grund av att det normalt sett alltid händer att passagerare inte dyker upp. Om flygbolaget har anledning att anta att ombordstigning måste nekas, måste flygbolaget först fråga om någon, mot kompensation, frivilligt avstår sin plats. Den frivillige har därvid, utöver avtalad kompensation, rätt till ombokning och/eller återbetalning. Om ingen anmäler sig frivilligt får passagerare nekas ombordstigning mot sin vilja. I sådana fall har passageraren rätt till återbetalning av biljettpriset eller ombokning till slutdestinationen snarast möjligt eller vid ett senare tillfälle som passageraren finner lämpligt. 

INSTÄLLDA FLYG: Vid inställd flygning har passagerare rätt till återbetalning av biljettpriset eller ombokning till slutdestinationen snarast möjligt eller vid ett senare tillfälle som passageraren finner lämpligt.
Passagerarna skall erbjudas mat och dryck i skälig proportion till väntetiden samt hotellrum vid behov av övernattning och transport mellan flygplatsen och hotellet.

Ingen kompensation betalas ut:
1. Om den inställda flygningen ”beror på extraordinära omständigheter som inte skulle ha kunnat undvikas även om alla rimliga åtgärder hade vidtagits”,
2. Om passagerarna informerats om den inställda flygningen senast två veckor före den tidtabellsenliga avgången,
3. Om passagerarna informerats om den inställda flygningen mellan två veckor och sju dagar före den tidtabellsenliga avgången och samtidigt erbjudits ombokning så att de kan avresa högst två timmar före den tidtabellsenliga avgångstiden och nå den slutliga destinationsorten senast fyra timmar efter den tidtabellsenliga ankomsttiden,
4. Om passagerarna informerats om den inställda flygningen mindre än sju dagar före den tidtabellsenliga avgången och samtidigt erbjudits ombokning så att de kan avresa högst en timme före den tidtabellsenliga avgångstiden och nå den slutliga destinationsorten senast två timmar efter den tidtabellsenliga ankomsttiden.

FÖRSENINGAR Vid förseningar har drabbade resenärer rätt till assistans från flygbolaget. Rätten till assistans är beroende av dels förseningens längd, dels resans längd.
När ett flyg är försenat:
med två timmar för alla flygningar på högst 1 500 km, eller med tre timmar för alla flygningar inom EU på mer än 1 500 km och för alla övriga flygningar mellan 1 500 och 3 500 km, eller med fyra timmar för alla övriga flygningar
har passagerarna rätt till mat och dryck i skälig proportion till väntetiden och hotellrum vid behov av övernattning samt i sådana fall även transport mellan flygplatsen och hotellet.
Är flygningen mer än fem timmar försenad kan passagerarna kräva att få pengarna tillbaka för hela biljettpriset eller för den del av resan som inte fullföljts.
Enligt en dom från EU-domstolen har resenärer som blir försenade mer än tre timmar till slutdestinationen även rätt till kompensation. Kompensationen i dessa fall motsvarar den som utgår vid inställt flyg. Om flygbolaget visar att förseningen beror på extraordinära omständigheter som ligger utanför flygbolagets faktiska kontroll och som inte skulle ha kunnat undvikas även om alla rimliga åtgärder vidtagits, har resenären dock inte rätt till kompensation.

Inför flygresan, information från SRF:s hemsida.

Vi tar hjälp av cookies för att tillhandahålla våra tjänster. Genom att använda våra tjänster godkänner du att vi använder cookies.

X
Menu Search

Islandia AB

Holländargatan 27 (endast bokade besök)
S-113 59 Stockholm
Sverige

Tel: 08-545 215 60
E-post: islandia@islandia.se 

Öppet:
Måndag-fredag: 09:00-17:00

För akuta ärenden utanför kontorstid ring:
Tel: 0702 88 6757