Passagerares rttigheter

Enligt EG-frordningen 261/2004 om passagerarnas rttigheter har dessa rtt till ersttning och assistans frn flygbolaget vid nekad ombordstigning och instllda eller kraftigt frsenade flygningar. Observera att om flygningen ingr i en paketresa gller ven bestmmelserna i paketreselagen. I korthet gller fljande regler:

VERBOKNING/NEKAD OMBORDSTIGNING Flygbolagen sljer ofta fler biljetter n det finns platser ombord p grund av att det normalt sett alltid hnder att passagerare inte dyker upp. Om flygbolaget har anledning att anta att ombordstigning mste nekas, mste flygbolaget frst frga om ngon, mot kompensation, frivilligt avstr sin plats. Den frivillige har drvid, utver avtalad kompensation, rtt till ombokning och/eller terbetalning. Om ingen anmler sig frivilligt fr passagerare nekas ombordstigning mot sin vilja. I sdana fall har passageraren rtt till terbetalning av biljettpriset eller ombokning till slutdestinationen snarast mjligt eller vid ett senare tillflle som passageraren finner lmpligt.

INSTLLDA FLYG Vid instlld flygning har passagerare rtt till terbetalning av biljettpriset eller ombokning till slutdestinationen snarast mjligt eller vid ett senare tillflle som passageraren finner lmpligt.
Passagerarna skall erbjudas mat och dryck i sklig proportion till vntetiden samt hotellrum vid behov av vernattning och transport mellan flygplatsen och hotellet.

Ingen kompensation betalas ut:
1. om den instllda flygningen beror p extraordinra omstndigheter som inte skulle ha kunnat undvikas ven om alla rimliga tgrder hade vidtagits,
2. om passagerarna informerats om den instllda flygningen senast tv veckor fre den tidtabellsenliga avgngen,
3. om passagerarna informerats om den instllda flygningen mellan tv veckor och sju dagar fre den tidtabellsenliga avgngen och samtidigt erbjudits ombokning s att de kan avresa hgst tv timmar fre den tidtabellsenliga avgngstiden och n den slutliga destinationsorten senast fyra timmar efter den tidtabellsenliga ankomsttiden,
4. om passagerarna informerats om den instllda flygningen mindre n sju dagar fre den tidtabellsenliga avgngen och samtidigt erbjudits ombokning s att de kan avresa hgst en timme fre den tidtabellsenliga avgngstiden och n den slutliga destinationsorten senast tv timmar efter den tidtabellsenliga ankomsttiden.

FRSENINGAR Vid frseningar har drabbade resenrer rtt till assistans frn flygbolaget. Rtten till assistans r beroende av dels frseningens lngd, dels resans lngd.
Nr ett flyg r frsenat:
med tv timmar fr alla flygningar p hgst 1 500 km, eller med tre timmar fr alla flygningar inom EU p mer n 1 500 km och fr alla vriga flygningar mellan 1 500 och 3 500 km, eller med fyra timmar fr alla vriga flygningar
har passagerarna rtt till mat och dryck i sklig proportion till vntetiden och hotellrum vid behov av vernattning samt i sdana fall ven transport mellan flygplatsen och hotellet.
r flygningen mer n fem timmar frsenad kan passagerarna krva att f pengarna tillbaka fr hela biljettpriset eller fr den del av resan som inte fullfljts.
Enligt en dom frn EU-domstolen har resenrer som blir frsenade mer n tre timmar till slutdestinationen ven rtt till kompensation. Kompensationen i dessa fall motsvarar den som utgr vid instllt flyg. Om flygbolaget visar att frseningen beror p extraordinra omstndigheter som ligger utanfr flygbolagets faktiska kontroll och som inte skulle ha kunnat undvikas ven om alla rimliga tgrder vidtagits, har resenren dock inte rtt till kompensation.

Mer information hittar ni p SRF:s hemsida.

Vi tar hjlp av cookies fr att tillhandahlla vra tjnster. Genom att anvnda vra tjnster godknner du att vi anvnder cookies.

X
Menu Search

Islandia AB

Hollndargatan 21B
S-111 60 Stockholm
Sverige

Tel: 08-545 215 60
Fax: 08-545 215 61
islandia@islandia.se

ppet:
m-fr 09:00-17:00

Fr akuta renden utanfr kontorstid ring:
Tel: 0702 88 6757