Flygbolags skadestndsansvar

Informationsbilaga om flygbolags skadestndsansvar

Flygbolags skadestndsansvar fr passagerare och deras bagage

I denna information sammanfattas de regler fr skadestndsansvar som tillmpas av EG-flygbolag enligt gemenskapslagstiftningen och Montrealkonventionen.

Ersttning vid ddsfall eller kroppsskada

Det finns inga ekonomiska grnser fr skadestndsansvaret vid passagerares kroppsskada eller ddsfall. Fr skador upp till 113100 SDR kan flygbolaget inte bestrida ersttningskrav. Om beloppet r hgre kan flygbolaget motstta sig krav, om det kan bevisa att det inte vllat skadan.

Frskottsbetalningar

Om en passagerare ddas eller skadas, ska flygbolaget betala det frskott som behvs fr att tillgodose omedelbara ekonomiska behov inom 15 dagar frn det att den person, som har rtt till ersttning, har identifierats. En sdan frskottsutbetalning ska vid ddsfall vara minst 16000 SDR.

Frsening av passagerare

Vid frseningar av passagerare r flygbolaget skadestndsansvarigt, om det inte vidtagit alla rimliga tgrder fr att undvika skadan eller om det var omjligt att vidta sdana tgrder. Skadestndsansvaret vid frseningar av passagerare r begrnsat till 4 694 SDR.

Frseningar av bagage

Vid frseningar av bagage r flygbolaget skadestndsansvarigt, om det inte vidtagit alla rimliga tgrder fr att undvika skadan eller om det var omjligt att vidta sdana tgrder. Skadestndsansvaret vid frseningar av bagage r begrnsat till 1131 SDR.

Frstrelse, frlust av eller skador p bagage

Flygbolaget r ansvarigt fr frstrelse, frlust av eller skada p bagage upp till 1131 SDR. Nr det gller
incheckat bagage r flygbolaget skadestndsansvarigt, ven om det inte vllat skadan, utom d bagaget var defekt. Nr det gller handbagage, r flygbolaget skadestndsansvarigt endast om det vllat skadan.

Hgre grnser fr bagage

En passagerare kan f rtt till en hgre ekonomisk ansvarsgrns fr skadestndsansvar genom att gra en srskild frklaring senast vid incheckningen och genom att betala en tillggsavgift.

Klagoml avseende bagage

Om bagaget r skadat, frsenat, frlorat eller frstrt, mste passageraren snarast mjligt skriftligen klaga hos flygbolaget. Vid skada p incheckat bagage mste passageraren skriftligen klaga inom sju dagar och inom 21 dagar nr det gller frseningar, i bda fallen frn den dag d bagaget stllts till passagerarens frfogande.

Utfrande och avtalsslutande flygbolags skadestndsansvar

Om det flygbolag som faktiskt utfr flygningen inte r detsamma som det avtalsslutande flygbolaget, har passageraren rtt att rikta ett klagoml eller ett ersttningskrav mot endera flygbolaget. Om namnet eller koden p ett flygbolag r angivet p biljetten, r detta flygbolag det avtalsslutande flygbolaget.

Tidsfrist fr att vcka talan

Talan vid domstol om ersttning mste vckas inom tv r frn dagen fr ankomsten av flygplanet, eller frn den dag d flygplanet skulle ha ankommit.

Informationsgrund

Grunden fr de ovan beskrivna reglerna r Montrealkonventionen av den 28 maj 1999, som r implementerade i gemenskapen genom frordning (EG) nr 2027/97 (ndrad genom frordning (EG) nr 889/2002) och den nationella lagstiftningen i medlemsstaten.

Vi tar hjlp av cookies fr att tillhandahlla vra tjnster. Genom att anvnda vra tjnster godknner du att vi anvnder cookies.

X
Menu Search

Islandia AB

Hollndargatan 21B
S-111 60 Stockholm
Sverige

Tel: 08-545 215 60
Fax: 08-545 215 61
islandia@islandia.se

ppet:
m-fr 09:00-17:00

Fr akuta renden utanfr kontorstid ring:
Tel: 0702 88 6757