Flygbolags skadestndsansvar

Montrealkonventionen

Hr sammanfattas de regler fr skadestndsansvar som tillmpas av EG-lufttrafikfretag enligt gemenskapslagstiftningen och Montrealkonventionen.

Ersttning vid ddsfall eller kroppsskada

Det finns inga ekonomiska grnser fr skadestndsansvaret vid passagerares kroppsskada eller ddsfall. Fr skador upp till 100 000 SDR (cirka 1 100 000 SEK) kan flygbolaget inte bestrida ersttningskrav. Om beloppet r hgre kan flygbolaget motstta sig krav om det kan bevisa att det inte vllat skadan.

Frskottsbetalningar

Om en passagerare ddas eller skadas, skall flygbolaget betala det frskott som behvs fr att tillgodose omedelbara ekonomiska behov inom 15 dagar frn det att den person som har rtt till ersttning har identifierats. En sdan frskottsutbetalning skall vid ddsfall vara minst 16 000 SDR (cirka 175 000 SEK).

Frsening av passagerare

Vid frseningar av passagerare r flygbolaget skadestndsansvarigt, om det inte vidtagit alla rimliga tgrder fr att undvika skadan eller om det var omjligt fr det att vidta sdana tgrder. Skadestndsansvaret vid frseningar av passagerare r begrnsat till 4 150 SDR (cirka 45 000 SEK).

Frseningar av bagage

Vid frseningar av bagage r flygbolaget skadestndsansvarigt, om det inte vidtagit alla rimliga tgrder fr att undvika skadorna eller om det var omjligt fr det att vidta sdana tgrder. Skadestndsansvaret vid frseningar av bagage r begrnsat till 1 131 SDR (cirka 11 000 SEK).

Frstrelse, frlust av eller skador p bagage

Flygbolaget r ansvarigt fr skada vid frstrelse, frlust av eller skada p bagage upp till 1 131 SDR (cirka 11 000 SEK). Vad gller incheckat bagage r flygbolaget skadestndsansvarigt ven om det inte vllat skadan, utom d bagaget var defekt. Vad gller handbagage, r flygbolaget skadestndsansvarigt endast om det vllat skadan.

Hgre grnser fr bagage

En passagerare kan f rtt till en hgre ekonomisk grns fr skadestndsansvar genom att gra en srskild frklaring senast vid incheckningen och genom att betala en tillggsavgift.

Klagoml avseende bagage

Om bagaget r skadat, frlorat eller frstrt, mste passageraren snarast mjligt skriftligen klaga hos flygbolaget. Vid skada p incheckat resgods, mste passageraren skriftligen klaga inom sju dagar, och vid frsening inom 21 dagar, i bda fallen frn den dag d bagaget stllts till passagerarens frfogande.

Utfrande och avtalsslutande flygbolags skadestndsansvar

Om det flygbolag som faktiskt utfr flygningen inte r detsamma som det avtalsslutande flygbolaget, har passageraren rtt att rikta ett klagoml eller ett ersttningskrav till endera flygbolaget. Om ett flygbolags namn eller kod r angivet p biljetten, r detta flygbolag det avtalsslutande flygbolaget. Tidsfrist fr att vcka talan vid domstol om ersttningmste vckas inom tv r frn den dag d luftfartyget ankom eller borde ha ankommit.

Informationsgrund

Grunden fr de ovan beskrivna reglerna r Montrealkonventionen av den 28 maj 1999, som genomfrs i gemenskapen genom frordning (EG) nr 2027/97, ndrad genom frordning (EG) nr 889/2002 och medlemsstaternas nationella lagstiftning.

Vi tar hjlp av cookies fr att tillhandahlla vra tjnster. Genom att anvnda vra tjnster godknner du att vi anvnder cookies.

X
Menu Search

Islandia AB

Hollndargatan 21B
S-111 60 Stockholm
Sverige

Tel: 08-545 215 60
E-post:islandia@islandia.se

ppet:
Mndag-Torsdag: 09:00-13:00

Fr akuta renden utanfr kontorstid ring:
Tel: 0702 88 6757