Segla i Arktiska fjordar

Expeditionsresa med segelbt som tar oss lngt in i de arktiska fjordarna p stra Grnland. Resan brjar i Kulusuk, en liten bosttning vid Angmassalik fjorden, och vi seglar i de vackra fjordarna Angmagssalik och Sermilik. Hr upplever vi den fantastiska arktiska vildmarken som r unik. Vi seglar, ker kajak och vandrar p magiska Grnland och bor bekvmt om bord p segelbten. Vi reser p hsten och norrskenet lyser upp himmelen p natten. Det hr r den unika vildmarksresan i Arktik som vi har vntat p!

Frfrgan

Frn 39 995:-/person

Ipaketet ingr:
Boende p segelbten under resan
Guidning p utflykter
Service ombord
Alla mltider ombord, ej alkohol
Anvndning utav havskajak och utrustning ombord
Flyg tillkommer, hr med oss!

Lngd: 8 dagar / 7ntter.
Avgngar: 11, 20, 27 Augusti, 4 och 11 september.

Karta kryssning Grnland

Program:

Dag 1: Kulusuk-Ammassalik fjorden - Tasiilaq. Vid lunch tar vi oss ombord p segelbten Aurora. Vi seglar in i Torssut sundet och sen in i Ammassalik fjorden dr vi ser de frsta isbergen p resan. Vi seglar till Kung Oscars hamnen och besker den lilla byn Tasiilaq som r den strsta byn p stkusten med 2000 invnare. Vi utforskar byn och omgivningen. Vandra upp till den vackra blomdalen ovanfr stan. P eftermiddagen seglar vi till vr frsta ankring. Vi ter en god middag innan vi gr och lgger oss.

Dag 2: Semilik- och Johan Petersen fjord.I dag seglar vi till den stora Sermilik fjorden och passerar de vergivna byarna Ikateq och Erit Skerries. Vi seglar vidare in i den imponerande Johan Petersen fjorden och ankrar dr. Flera glacirer kalvar i fjorden och vi ser gigantiska isberg flyta runt i fjorden. P eftermiddagen kan man vandra eller ka kajak.

Dag 3: Vi utforskar Johan Petersen fjord.Vi utforskar den fantastiska fjorden. Vi kan vandra eller ka kajak i fjorden. Vandra till en utsiktsplats med en fantasisk vy ver inlandsisen p Grnland. Har vi tur ser vi bde valar och slar i fjorden.

Dag 4: Semilik fjorden.Vi seglar ver Sermilik fjorden och ankrar p en skyddad plats med en fantastisk utsikt ver isfjorden. Hr finns goda mjlighet att vandra eller ka havskajak. Vi vandrar inte p mrkta vandringsleder, ibland fljer vi en led men vi kommer vandra utanfr de traditionella vandringslederna.

Dag 5: Tiniteqilaq- Ikasagtivaq sund - Ammassalik fjord. Vi forstter mot byn Tiniteqilaq med ca.120 invnare dr vi har en fantastisk vy ver ver Sermilik fjorden. Jakt, fiske och turism r huvudsysselsttningen i byn. Vi besker byn och vandrar i omrdet. Vr expedition fortstter igenom Ikasaqtivaq sundet till Ammassalik fjorden. Hr har vi mjligheten att ka in i landet och beska byn Kummiut och Ikasak sundet eller att fortstta utforska Ammasslik n. Mer vandring eller kajaktur p eftermiddagen.

Dag 6: Sammileq, Tasiilaq eller Imiilaa fjord.I dag utforskar vi Sammileq, Tasiilaq och fjorden Imiilaa med fantastisk vandring lngs sjar med isberg och verfld av vildmarksblommor. En annan mjlighet r att segla till Ikasak sundet och beska en gammal USA Bas- Blue East 2. Kvarlevorna efter andra vrldskriget finns fortfarande kvar.

Dag 7: Ammassalik fjord.Vr sista dag anvnder vi fr att utforska Ammassalik fjorden antingen till fots eller i kajak. Vi seglar mot Kulusuk dr vi ankrar i nrheten.

Dag 8: Segling tillbaka till Kulusuk.Vr resa r p vg mot sitt slut nr vi seglar den sista biten in till Kulusuk. Innan vi ker til flygplatsen tar vi en liten promenad i byn Kulusuk.

Skriv ut

Vi tar hjlp av cookies fr att tillhandahlla vra tjnster. Genom att anvnda vra tjnster godknner du att vi anvnder cookies.

X

E-post:islandia@islandia.se

ppet:
Mndag-Torsdag: 09:00-13:00

Fr akuta renden utanfr kontorstid ring: